Partnerzy serwisu:
Mobilność

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek
fot. Bolt
E-hulajnogi stały się istotnym elementem miejskiego transportu, a Gdańsk, jako jedno z większych miast w Polsce, stawia na odpowiednie regulacje i infrastrukturę, by umożliwić ich bezpieczne użytkowanie w przestrzeni publicznej. Miasto, dostosowując przepisy do rosnącej liczby tych pojazdów, podjęło szereg działań w zakresie porozumień z operatorami, wyznaczania stref parkowania i egzekwowania przestrzegania nowych przepisów prawnych. Czy skutecznie?

W Gdańsku, zanim jeszcze weszła w życie nowelizacja ustawy "Prawo o ruchu drogowym", miasto rozpoczęło współpracę z operatorami hulajnóg, wyznaczając strefy parkowania i ustalając zasady ich funkcjonowania. Porozumienia te są regularnie aktualizowane, co pozwala dostosować je do zmieniających się potrzeb oraz rosnącej liczby hulajnóg.

Obecnie w Gdańsku istnieje 437 wyznaczonych lokalizacji parkingowych dla elektrycznych hulajnóg, a także mapy z ograniczeniami dotyczącymi prędkości czy stref obowiązkowego postoju. Jak mówi Paulina Chełmińska, Inspektor w Referacie Prasowym miasta Gdańsk:

– Dzięki tym działaniom miasto zapewnia porządek w przestrzeni publicznej i poprawia komfort użytkowników, a także zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Nowe przepisy i udogodnienia

W wyniku nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku, hulajnogi elektryczne zyskały status pojazdów. Oznacza to, że mogą być usuwane z miejsc, gdzie ich parkowanie jest zabronione, lub tam, gdzie stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami, służby porządkowe mają możliwość interwencji, w tym usuwania nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg.

– Dzięki tym zmianom, miasto ma możliwość skutecznego reagowania na niewłaściwe parkowanie hulajnóg i eliminowania zagrożeń związanych z ich użytkowaniem – zaznacza Paulina Chełmińska.

Miasto umożliwia również mieszkańcom zgłaszanie problemów związanych z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu (GCK). Zgłoszenia można składać przez aplikację mobilną, telefonicznie, drogą mailową lub na Facebooku.

– Warto zaznaczyć, że w 2021 roku mieszkańcy zgłosili 5 przypadków nieprawidłowego parkowania, w 2022 roku liczba ta wzrosła do 203, a w 2023 spadła do 145 zgłoszeń – komentuje Paulina Chełmińska i dodaje: – Dzięki zgłoszeniom miasto może reagować na potencjalne zagrożenia w sposób szybki i efektywny.

Rola służb miejskich

W Gdańsku, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdańska, określono również opłaty za usuwanie e-hulajnóg, które zostały nieprawidłowo zaparkowane. Opłata jest naliczana zarówno za usunięcie hulajnogi z terenu miasta, jak i za każdą dobę przechowywania jej na parkingu strzeżonym. W przypadku, gdy hulajnoga stwarza zagrożenie bezpieczeństwa i zostanie odholowana, operator pokrywa koszty związane z jej przechowywaniem, a następnie może dochodzić rozliczenia z użytkownikiem.

Warto również dodać, że użytkownicy hulajnóg, którzy złamią przepisy, mogą zostać ukarani mandatem przez Straż Miejską. Takie działania są zgodne z przepisami prawa i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.

– Za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego pobierana jest opłata jednorazowa i dodatkowo naliczana jest opłata za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym. W przypadku mandatu nałożonego na użytkownika przez Straż Miejską za stwarzania zagrożenia, mandat płaci oczywiście użytkownik – tłumaczy Paulina Chełmińska.

E-hulajnogi, jako nowoczesny i ekologiczny sposób transportu, zyskują na popularności, ale ich wprowadzenie do przestrzeni miejskiej wiąże się z koniecznością wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych. W Gdańsku, jak twierdzi Urząd Miasta, dzięki ścisłej współpracy z operatorami, wyznaczeniu stref parkowania oraz egzekwowaniu nowych przepisów, miasto skutecznie zarządza tym środkiem transportu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Zobacz również:

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5